Νηστεία: Βασίλισσα των αρετών



«Ἀπό τό δένδρο τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καί τοῦ κακοῦ, δέν θά φᾶτε» (Γέν. 2:17), εἶπε ὁ Θεός στούς πρωτοπλάστους. Αὐτό (λέει ὁ Μ. Βασίλειος) ἦταν ἐντολή γιά νηστεία. Καί ἦταν ἡ πρώτη πού ὁ Θεός ἔδωσε στόν ἄνθρωπο. Γι’ αὐτό καί ἡ νηστεία εἶναι συνομήλικη μέ τόν ἄνθρωπο (P.G. 31:168).

Ὅταν οἱ πρωτόπλαστοι ἔλαβαν τήν ἐντολή, ἦταν στόν Παράδεισο. Καί ὅμως ὁ Θεός τούς διέταξε νά νηστεύουν! Ἄς σκεφθοῦμε πόσο ἀναγκαία εἶναι ἡ νηστεία γιά μᾶς, πού εἴμαστε ἐκτός τοῦ Παραδείσου. «Ἄν ὡς φάρμακο ἦταν ἀναγκαία πρίν ἀπό τό τραῦμα-πτώση, πόσο μᾶλλον μετά ἀπό τό τραῦμα» (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος P.G. 49:307). «Βασίλισσα τῶν ἀρετῶν», ἀποκαλεῖ τή νηστεία ἡ Ἐκκλησία μας (Τριώδιον, Κυριακή τῆς Ἀπόκρεω, Δόξα τῶν Αἴνων).


Περιεχόμενα

Πρόλογος


ΜΕΡΟΣ Α΄: ΠΩΣ & ΠΟΣΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΡΩΜΕ
1. «Ἀπό τήν κοιλιά πᾶμε στήν καρδιά»
2. Κουζίνα καί τραπέζι
3. Ἄνθρωπος καί ζῶο
4. Πεῖνα, φαντασία καί πολυφαγία
5. Τό κρασί καί τό κρέας
6. Γεμάτη κοιλιά, ἄδεια ψυχή
7. Διάβολος καί πολυφαγία


ΜΕΡΟΣ Β΄: ΠΩΣ & ΠΟΤΕ ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ
1. Νηστεύουμε γιά τόν Χριστό
2. Νηστεία σημαίνει πεῖνα
3. Ὁλοήμερες νηστεῖες
4. Νηστεία Μ. Τεσσαρακοστῆς
5. Ὁ σκοπός
6. Νηστεία Μ. Ἑβδομάδος
7. Νηστεία Χριστουγέννων κ.λ.π.
8. Νηστεία σέ εἰδικές περιπτώσεις
9. Θεάρεστη νηστεία


ΜΕΡΟΣ Γ΄: ΠΩΣ & ΠΟΤΕ ΚΑΤΑΛΥΟΥΜΕ
1. Οἱ πατέρες μας καί ἡ νηστεία
2. Ὅταν καλεῖσαι σέ «τραπέζι»
3. Κατάλυση ἐλαίου καί ἰχθύος
4. Κατάλυση εἰς πάντα
5. Οἱ ἄρρωστοι


ΜΕΡΟΣ Δ΄: ΟΙ ΩΦΕΛΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ
1. «Μέλι ἀπό πέτρα»
2. Νηστεία & ὑγεία
3. Βασίλισσα τῶν ἀρετῶν
4. «Κατά δαιμόνων νίκη»
5. «Κατήγορος τῆς ἁμαρτίας»
6. Ὁδός πρός τόν Θεό
7. Ἅγιοι καί νηστεία


ΜΕΡΟΣ Ε΄: ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ
1. Ἅγιες ἡμέρες
2. Ἡ νηστεία στήν ἐποχή μας
3. «Αὐτά εἶναι γιά τούς καλογήρους»
4. «Ἀλίμονο σέ σᾶς»
5. Τό «βαρύ πυροβολικό» τῆς Ὀρθοδοξίας
6. Ἱερέας καί νηστεία


ΜΕΡΟΣ Δ΄
3. Βασίλισσα τῶν ἀρετῶν

Ἄς ὑποθέσουμε ὅτι σήμερα εἶναι Τετάρτη. Πρωί, πρίν πᾶς στή δουλειά σου, θέλεις νά φᾶς κάτι. Στό τραπέζι ὑπάρχουν γάλα, τυρί, αὐγό, ἀλλά καί νηστήσιμα· ξηροί καρποί, φροῦτα καί ἄλλα. Καί ξέρεις πολύ καλά, πώς ἄν φᾶς ξηρούς καρπούς καί τά σχετικά, δέν θά πεθάνεις, οὔτε πάλι ἄν φᾶς τυρί καί αὐγό, θά μείνεις ἀθάνατος. Λοιπόν; Τί θά κάνεις; Ἐξαρτᾶται ἀπό τή δύναμή σου.

«Εἶδε ὁ χότζας τό χαλβᾶ, καί ξέχασε τό κοράνι», λέει ἡ παροιμία. Ὄχι βέβαια, πώς ἔφταιγε ὁ χαλβᾶς, πού ὁ χότζας ξέχασε τό κοράνι, ἀλλά ἔφταιγε ἡ ἀδυναμία τοῦ χότζα νά ἀντισταθεῖ στό χαλβᾶ. Ἄν καί σύ σήμερα Τετάρτη, καταλύσεις τή νηστεία, δείχνεις καί σύ πώς ἔχεις ἀδύνατη θέληση. Καί τρώγοντας τά ἀρτύσιμα φαγητά, τήν κάνεις ἀκόμα πιό ἀδύνατη. Ἄν κάνεις τό ἴδιο καί τό μεσημέρι, καί τό ἀπόγευμα, καί τό βράδυ, ἀδυνατίζεις ἀκόμα πιό πολύ τήν ἤδη ἀδύνατη θέλησή σου. Καί ἄν κάθε φορά, πού εἶναι μέρα νηστείας, κάνεις τό ἴδιο, ἔχεις παραλύσει τή θέλησή σου, μέ ἀποτέλεσμα νά μήν μπορεῖς νά ἀντισταθεῖς στήν ἁμαρτία (Γ΄Μακκ. 7:11).
 
Ὅμως, ἄν σήμερα, Τετάρτη φᾶς κάτι τό νηστήσιμο, δείχνεις ὅτι ἔχεις θέληση, ἀλλά καί ἐνδυνάμωσες, τήν ἤδη δυνατή σου θέληση. Ἄν κάνεις τό ἴδιο καί τό μεσημέρι, καί τό ἀπόγευμα, καί τό βράδυ, ἐνδυνάμωσες ἀκόμα πιό πολύ τή θέλησή σου. Ἄν κάνεις τό ἴδιο τήν Παρασκευή, ἀλλά καί κάθε φορά πού ἔχουμε νηστεία, τότε ἀπέκτησες γρανιτένια θέληση.

Καί μέ τέτοια θέληση, ἔχεις τίς προϋποθέσεις νά ἀντισταθεῖς στήν ἁμαρτία, νά ἀσκηθεῖς στήν ἀρετή, καί νά ἀνεβεῖς ψηλά στόν οὐρανό, γενόμενος ἐπίγειος ἄγγελος. «Οἱ ἄγγελοι εἶναι ἐνάρετοι, ὄχι ἐπειδή δέν ἔχουν σάρκα, ἀλλά ἐπειδή ἔχουν θέληση».

Ἕνας Γέροντας γιά νά δείξει πόσο σημαντικό πρᾶγμα εἶναι ἡ νηστεία στή ζωή μας, χρησιμοποιεῖ τό ἀκόλουθο παράδειγμα: «Κάποιος ταξίδευε καβάλα στό γαϊδαρό του. Τό γαϊδούρι βγῆκε ἀπό τό δρόμο. Ὁ ἀναβάτης πῆρε τή ράβδο, καί ἄρχισε νά τό κτυπάει, καί ξαναμπῆκε στό δρόμο. Στή συνέχεια, τό γαϊδούρι νόμισε πώς ὁ ἀναβάτης ἔχασε τή ράβδο, καί βγῆκε πάλι ἀπό τόν δρόμο. Ὁ ἀναβάτης ἄρχισε νά τό κτυπάει καί πάλι, ὥσπου ξαναβρῆκε τό δρόμο. Ἔτσι συμβαίνει καί μέ τό σῶμα. Ὅταν καί φεύγει ἀπό τόν δρόμο τοῦ Θεοῦ, κτύπησέ τον μέ τή νηστεία».

«Ἄν θέλεις νά γίνεις δυνατός στήν ψυχή, δάμασε τή σάρκα σου μέ τή νηστεία». Αὐτό ἰσχύει γιά ὅλες τίς κατηγορίες τῶν ἀνθρώπων, ὅλως ἰδιαιτέρως γιά τούς νέους, πού τό σῶμα τους «βράζει», γι’ αὐτό καί ἡ νηστεία χαρακτηρίζεται «νεότητος παιδαγωγός».


Έκδοση 4η

7€ λιανική τιμή

Δείτε ακόμα

Superman και πονηρή γυναίκα

Ιστορία και Θεολογία των Μεγάλων μας Εορτών