Απόστολος Κυριακών και εορτών

 

  Ὁ «Ἀπόστολος» εἶναι γραμμένος στήν ἀρχαία ἑλληνική. Ὅμως, ἄν ὁ Παῦλος ἔγραφε στή δημοτική, πῶς θά ἔγραφε; Τί προτάσεις θά χρησιμοποιοῦσε; Ποιές λέξεις; Kανένας δέν τό ξέρει!
  Γι'αὐτό, τό οὐσιῶδες σέ μιά μετάφραση εἶναι, ἡ ἀκριβής «μεταφορά» τοῦ πνεύματος τοῦ συγγραφέα.
  Τό προσπαθήσαμε στό παρόν βιβλίο, μεταφράζοντας τόν «Ἀπόστολο» τῶν Κυριακῶν καί ἑορτῶν, ἐξάγοντας καί τά ἀνάλογα μηνύματα.
 
 
 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

1. Παῦλος καί Ἰουδαῖοι

Οἱ Πέτρος, Ἰωάννης, Ἰάκωβος, Παῦλος, Βαρνάβας, μετά ἀπό σύσκεψη στήν Ἀντιόχεια, ἀποφάσισαν γιά τό ποῦ θά κηρύξει ὁ καθένας τους. Ὁ Ἰάκωβος θά ἔμενε Ἐπίσκοπος Ἱεροσολύμων· ὁ Πέτρος θά εἶχε ὑπό τήν εὐθύνη του τούς Ἰουδαίους, τούς ἐντός καί ἐκτός τῆς Παλαιστίνης· ὁ Παῦλος καί ὁ Βαρνάβας θά κήρυτταν στά Ἔθνη. Καί ἔδωσαν τά χέρια τους! [1]
Ὁ Παῦλος, λοιπόν, ἦταν αὐτός πού εἶχε ἀναλάβει τήν ἱεραποστολή στά Ἔθνη. Ὅμως, σ'ὅλα τά Ἔθνη εἶχαν ἤδη ἀπό πρό Χριστοῦ μεταναστεύσει Ἰουδαῖοι ἀπό τήν Παλαιστίνη.[2] Ὑπολογίζεται, ὅτι στήν ἐποχή τοῦ Παύλου, τό ἕνα δέκατο περίπου τοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας ἀποτελεῖτο ἀπό Ἰουδαίους![3]

 Ὅμως, καί οἱ ἐντός καί οἱ ἐκτός τῆς Παλαιστίνης Ἰουδαῖοι ἦταν τό μεγαλύτερο πρόβλημα πού ἀντιμετώπισε ἡ Ἐκκλησία στό ξεκίνημά της, προπαντός ὁ Παῦλος. Περιληπτικῶς. 

 Οἱ πρῶτοι πού ἔγιναν χριστιανοί ἦταν Ἰουδαῖοι. Εἶχαν μεγαλώσει μέ τό μωσαϊκό νόμο, καί ἦταν δύσκολο νά τόν ἀπαρνηθοῦν. Ἀπαιτοῦσαν (οἱ Ἰουδαῖοι) νά τηροῦν τό νόμο ἀκόμα καί οἱ εἰδωλολάτρες, πού γίνονταν χριστιανοί, δημιουργώντας πρόβλημα στήν πρώτη Ἐκκλησία.
Τό ἄλλο; Παρερμηνεύοτας τό λόγο τοῦ Χριστοῦ, «ἡ ἀποστολή Μου εἶναι ἀποκλειστικῶς γιά τά πρόβατα τοῦ οἴκου Ἰσραήλ»,[4] πίστευαν, ὅτι ὁ Χριστός ἦρθε μόνο γι'αὐτούς, καί δέν ἔβλεπαν μέ καλό μάτι τό κήρυγμα στά Ἔθνη.
Ἀκόμα καί οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι εἶχαν αὐτή τήν αἴσθηση. Ὅταν ἦρθε ἡ ὥρα νά πᾶνε στά Ἔθνη, ὁ Χριστός, γιά νά τούς καθησυχάσει, τούς εἶπε: «Μοῦ δόθηκε κάθε ἐξουσία στόν οὐρανό καί στή γῆ».
 Λοιπόν, δέν ὑπάρχει πρόβλημα· «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη».[5]
Φαίνεται, ὅτι ἐξ αἰτίας αὐτῆς τῆς «προκαταλήψεως», ὅσοι ἐθνικοί πίστευαν στό Χριστό, ὀνομάζονταν «χριστιανοί»[6], ἐν ἀντιθέσει μέ τούς Ἰουδαίους, πού ὀνομάζονταν «Ναζηρηνοί».
 
Ὁ Παῦλος, ἐπειδή κήρυττε στά Ἔθνη, καί ἐπειδή δέν ἐπέμενε νά τηρεῖται ὁ μωσαϊκός νόμος ἀπό τούς Ἐθνικούς, ἦταν τό κόκκινο πανί γιά τούς φανατικούς Ἰουδαίους. Ὅταν τούς εἶπε, ὅτι ἔλαβε ἐντολή ἀπό τό Θεό νά κηρύξει στά ἔθνη,[7] ἄρχισαν νά φωνάζουν δυνατά καί νά ἀπαιτοῦν ἀπό τό Ρωμαῖο Διοικητή Λυσία: «Ἐξαφάνισε αὐτό τό ὑποκείμενο ἀπό μπροστά μας! Δέν ἔπρεπε νά ζεῖ!». Πετοῦσαν τά ροῦχα τους ψηλά, καί χώματα στόν ἀέρα! [8]
Δημιούργησαν πρόβλημα καί στούς χριστιανούς τῆς Παλαιστίνης. Τούς ὕβριζαν, τούς δίωκαν, ἅρπαζαν τίς περιουσίες τους.[9]
Τό ἴδιο ἔκαναν καί οἱ Ἰουδαῖοι πού ἔμεναν ἐκτός τῆς Παλαιστίνης. Ὀργανώνονταν καί ἔστρεφαν τόν ὄχλο ἐναντίον τοῦ Παύλου· στά Λύστρα,[10] στή Θεσ/νίκη [11], στήν Κόρινθο,[12] παντοῦ!

Ὅταν ὁ Κύριος εἶπε, «ὑπάρχουν μερικοί ἀνάμεσα σ’αὐτούς πού βρίσκονται ἐδῶ, οἱ ὁποῖοι δέν θά γευθοῦν τό θάνατο, πρίν δοῦν νά ἔρχεται δυναμικά ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ»,[13] ἐννοοῦσε τήν ἅλωση τοῦ ἰουδαϊσμοῦ, πού ἔγινε τό 70 μ.Χ. Τότε πού κατεστράφη ὁ μοναδικός Ναός, καί σφαγιάσθηκαν ὅλοι οἱ Ἀρχιερεῖς καί τό ἱερατεῖο τοῦ ἰουδαϊσμοῦ, κατά τήν προφητεία τοῦ Χριστοῦ, «ὅσοι ἁρπάζουν τό μαχαίρι, μέ μαχαίρι θά θανατωθοῦν» [14]
Καί μέ τήν ἐξαφάνιση τοῦ Ἰουδαϊσμοῦ, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, παρόλο πού μεσολάβησαν οἱ διωγμοί, ἄρχισε νά ἁπλώνεται καί νά στερεώνεται σέ ὁλόκληρη τήν οἰκουμένη. 

[1] Μτ. 15:24

[2] Πρ.2: 9-11

[3] Στή Ρώμη, καί ἐπί ἐποχῆς τοῦ Παύλου, ὑπῆρχαν κάπου 30.000 Ἰουδαῖοι! Ἔμεναν ὅλοι μαζί στήν εἴσοδο τῆς πόλεως, ἀπέναντι ἀπό τόν ποταμό Τίβερη. Ἔρχονταν μεταξύ τους σέ συγκρούσεις, ἀναγκάζοντας τόν Αὐτοκράτορα Κλαύδιο νά τούς ἀπελάσει. Πολλοί κατέφυγαν στήν Κόρινθο. Μεταξύ αὐτῶν ἦταν καί οἱ πόντιοι Ἀκύλας καί Πρίσκιλλα, τούς ὁποίους ὁ Παῦλος συνάντησε στήν Κόρινθο (Πρ.18:1-2).

[4] Μτ. 15:24

[5] Μτ. 28:18. Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. (Ἐφεξῆς: ΑΙΧ.) Ὁμιλία 80η εἰς τό κατά Ἰωάννην. P.G. 59:435

[6] Πρ. 11:26

[7] Πρ. 22:21

[8] Πρ. 22:22-24

[9] Ἑβ. 10: 33-344

[10] Πρ. 14:19

[11] Πρ. 17: 5

[12] Πρ. 18: 12

[13] Μκ. 9:1

[14] Μτ. 26:52

 
                        25 € λιανική τιμή


Δείτε ακόμα

Superman και πονηρή γυναίκα

Ιστορία και Θεολογία των Μεγάλων μας Εορτών

Νηστεία: Βασίλισσα των αρετών